Personeelsmarketing bij Mondzorgpraktijk Anno Nu 2022: ‘Waarom is uw praktijk leuker en beter?’

Personeelsmarketing bij Mondzorgpraktijk Anno Nu 2022: ‘Waarom is uw praktijk leuker en beter?’

Nieuwe en goede collega’s vinden voor de praktijk wordt steeds lastiger. De krappe arbeidsmarkt leidt tot veel vragen: hoe los ik dit op en hoe trek ik het juiste personeel aan? Christel de Groot en Annette van Ginkel, beiden adviseurs bij VvAA, nemen u bij Mondzorgpraktijk Anno Nu (op 10 december) mee in de wereld van personeelsmarketing. ‘Waarom is uw praktijk leuker en beter? Wat is uw boodschap, welke middelen zet u in om potentieel personeel te bereiken?’ En hoe zorgt u dat ze ook bij uw praktijk blijven?

Christel de Groot is propositiemarketeer bij VvAA en geeft marketingcolleges aan zorgprofessionals. Annette van Ginkel helpt praktijken bij diverse vraagstukken rondom effectieve samenwerking. Ze is manager voor opleidingen, teamcoaching en softconsultancy bij VvAA. Samen verzorgen ze de parallelsessie ‘Personeelsmarketing: een belangrijk ding!’ bij Mondzorgpraktijk Anno Nu.  

Wat is de belangrijkste boodschap bij uw sessie? 

‘Door de krapte op de arbeidsmarkt, in combinatie met hoge werkdruk, is  de ontwikkeling van een stabiel team in de praktijk bijna een utopie. Een nieuwe collega vinden vraagt niet alleen om het vervullen van vacature. Het is een proces waarbij praktijken goed moeten weten waar ze voor staan en wat ze te bieden hebben.’ 

‘Zo kun je de juiste dynamiek in het team creëren, zodat het team samen sterker functioneert. Dat is nodig om ook op de lange termijn aantrekkelijk te zijn als werkgever. Dat betekent ook dat de praktijkhouder niet alleen dient te focussen op wie er nodig is, maar juist ook op hoe de praktijk aantrekkelijk kan blijven als werkgever.’ 

Wat is het belang van het thema voor praktijkhouders? 

‘De tekorten in de zorg zijn niet eenvoudig op te lossen, maar je hebt als praktijkhouder wel invloed op je eigen werkgeverschap. Wanneer je geen of niet de juiste medewerker kunt vinden, levert dit uiteenlopende problemen op. Patiënten die langer dan gewenst met hun (pijn)klachten rond blijven lopen of uitwijken naar aan concurrerende praktijk. Collega’s die overuren draaien en bij wie de werkdruk toeneemt, met het risico op uitval. Frustratie bij de praktijkhouder, omdat er veel tijd verloren gaat aan een wervingsprocedure en een inwerkperiode. En als je uiteindelijk iemand aanneemt, hoe zorg je dan voor de match in het team en op de werkvloer?’ 

Hoe gaan praktijkhouders er mee om in uw beeld?   

‘Ze zijn erg gefocust op het vervullen van een positie waarbij de functieomschrijving de boventoon voert. Daarbij kan veel winst behaald worden als je naar het totaal kijkt. Wat maakt jou een interessante werkgever? Waarom is deze job interessant voor de sollicitant? Wie past er bij de praktijk en waarom blijven ze?’ 

Wat levert deelname aan de parallelsessie de deelnemers praktisch op? 

‘Tijdens de sessie nemen we de praktijkhouder mee langs alle facetten van werving, selectie en personeelsbehoud. Na afloop weet de praktijkhouder dan waar hij/zij nog stappen kan zetten.’ 

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven