Is het een slecht idee om reclame te maken voor de concurrent? Of om je Tesla vol te spuiten met Graffiti? Wat dacht je van een afvalbak in de boom hangen?
Creativiteit. Verandering. Innovatie. Allemaal termen die vaak over de bühne komen. Belangrijke thema's die het liefst gepaard gaan met inspirerende verhalen over hoe het wél moet. Noem het even: goede ideeën. Maar wat ironisch is, is dat véél goede ideeën niet als zodanig beginnen.
Wij mensen zijn geregeld op zoek naar goede, logische en realistische oplossingen voor vraagstukken. Onze hersenen zijn daar zelfs op ingericht: we kunnen niet anders. In organisaties doen we hetzelfde: we organiseren. Dat betekent dat we standaardiseren, automatiseren en variatie beperken. Echter, als de uitkomst niet meer varieert, zul je nooit innoveren.
Om creatief te zijn moeten we moeten desorganiseren. Als we nieuwe oplossingen willen, dan moeten we anders leren te denken. En als we anders willen denken, moeten we andere vragen stellen. Vragen die leiden tot krankzinnige, onrealistische en ronduit slechte ideeën helpen ons om los te komen van 'vastgeroeste' patronen.
Laat je inspireren door onze keynote Rico Bakker die je aan het eind van de congresdag met een hoofd vol vragen, ideeën en misschien verwarring richting de netwerkborrel zal sturen.